Wat houdt dossier coaching precies in? Disfunctioneren is altijd zo’n groot woord. Maar soms loopt het gewoon echt niet optimaal. Deze vorm van coaching is geschikt voor de volgende werksituaties, kijk eens of je ze herkent.

  • Een leuke werknemer, beschikt over de competenties voor het functieprofiel. Er zouden geen problemen moeten zijn. Maar er is wat frictie door het gedrag van de werknemer. Regelmatig te laat komen, geen fijne houding, sommige taken worden niet naar behoren uitgevoerd, er wordt weinig initiatief genomen, hier en daar een woordenwisseling met collega’s. Het gaat ten koste van de sfeer. Zonde, want het zou een goede match kunnen zijn! Wat nu?
  • Een gewaardeerde collega, al enkele jaren in dienst dus een vast dienstverband gekregen. Maar op sommige onderdelen van de functie schiet werknemer toch tekort. Er vindt weinig verbetering of ontwikkeling plaats op deze competenties, die wel belangrijk zijn voor het uitvoeren van de functie. Misschien zijn er al wat cursussen op ingezet, of loopt de werknemer hierdoor elk jaar een mooie salarisverhoging mis, wat niet extra motiverend werkt. En zo wordt het een neerwaartse spiraal. Wat nu?
  • Een oudere werknemer is al heel lang in dienst en een zeer waardevolle kracht. De inhoud van de functie is in de loop der jaren aanzienlijk veranderd. Werknemer heeft er zichtbaar moeite mee, ondanks dat er al meerdere gesprekken over zijn gevoerd. Toch zit e.e.a. de werknemer nog niet lekker, wat kan zorgen voor frustratie, onmacht, verdriet, verwarring of een algeheel onrustig gevoel. Wat nu?

Dossier coaching

Als ervaringsdeskundige weet ik hoe lastig deze situaties zijn. Want ze gaan soms de reikwijdte van een leidinggevende of HR afdeling te buiten. Er is geen tijd voor 1 op 1 begeleiding van iedere werknemer, maar er moet wel verbetering komen in de situatie. Al eens aan coaching gedacht? Dit soort ‘dossier coaching’ kan een zeer waardevolle toevoeging zijn! Er is tijd en rust, objectiviteit en dus vertrouwen, om uitgebreid stil te staan bij wat er zich voordoet. De werknemer kan zich ongeremd uiten, zonder iemand rechtstreeks aan te vallen.

Doordat er niet verdedigd of uitgelegd hoeft te worden, kan er objectief geluisterd worden. Dit geeft ruimte om te spiegelen, reflecteren, doortasten en tot de kern te komen. En die kern zit in de werknemer zelf, niet in de functie, niet in de collega’s of leidinggevende, niet in de situatie op het werk. De sleutel voor succes, zo zal de werknemer leren, ligt in hem of haar zélf! En bij dit besef kan vervolgens geleerd worden om zonder belemmeringen, met juiste overtuigingen, effectief en efficiënt gedrag te tonen.

Zoekt u naar mogelijkheden voor het verbeteren van gedrag, houding, sfeer, communicatie en samenwerken op de werkvloer? Neem eens contact op om te mogelijkheden te bespreken!